Artistiek parcours van Wilchar :

Als vrijwel compleet autodidactisch kunstenaar gaat hij vanaf 1925 les volgen aan de tekenacademies van Sint-Gillis en Brussel.

In 1933 ontwerpt hij affiches voor de socialistische en de communistische partij, waardoor hij uitgroeit tot één van de grootste politieke affiche-ontwerpers in België.

In 1934 en 1935 volgt hij les aan de publiciteitsschool "chambre syndicale de publicité" (C.S.B.P.) en aan de arbeidershogeschool van Brussel.

In 1940 neemt hij deel aan de kunstenaarsgroep « Contact » die zich opdringt als één van de bronnen van communistisch engagement in dienst van een Belgische sociale kunst.

In 1942 geeft Wilchar het klandestiene blad « Art et Liberté » uit.

In 1943 wordt hij aangehouden door de nazi's en gedeporteerd naar het Fort van Breendonk.

In 1944 begint hij aan de uitvoering van 35 gouaches die de hel beschrijven die de gevangenen in Breendonk moesten doormaken.
De elementen van dit fresco werden aangekocht door het nationaal memorial van het Fort van Breendonk.

Vanaf de jaren '50 verwijdert hij zich stilaan van de affichekunst, hij legt zich steeds verder toe op linogravure.

De eeuwige opstandeling Wilchar geeft 60 nummers uit van "Peint à la main" en «L'Impertinent» die zich profileerden als tijdschrift gericht op een demystificatie van de kunst, bedoeld om zijn werk en zijn strijd een bredere weerklank te laten vinden.

Wilchar is een bijzonder productief kunstenaar. Hij kan een indrukwekkend oeuvre voorleggen, met onder meer :

- Ruim 80 affiches met politiek of sociaal engagement, die de militante strijd van Wilchar duidelijk illustreren. Het Studie- en documentatiecentrum Oorlog en hedendaagse Maatschappij (CEGES-SOMA) is in het bezit van een complete collectie van zijn affiches.

- 32 gouaches die hij maakte na het vrijkomen uit Breendonk vertellen de hel die de gevangenen hebben doorgemaakt. Zestien van deze werken worden in Breendonk tentoongesteld. De overige werken zijn nog steeds in het bezit van de kunstenaar. In deze stijl die hem eigen is, beschreef Wilchar ook een reeks verzetsscènes.

- 23 olieverfschilderijen op hout (± 2m hoog/1,2m breed) en 2 doeken (± 2m hoog/3m breed) waarin de kunstenaar de kern van zijn gedachten tegelijk naïef als indringend uitdrukt.

- ± 145 linogravures getuigen van zijn strijd tegen het onrecht en zijn engagement voor de mensenrechten.

- De dochter van Wilchar is nog in het bezit van talloze andere werken (schilderijen op doek, op hout, composities...).

- Richard OLIVIER draaide een film in coproductie met het "Centre Bruxellois de l'Audiovisuel" (CBA), de dienst "Enquêtes et Reportages" van de RTBF en Olivier Films : "WILCHAR, LES LARMES NOIRES" Een portret van de kunstenaar, die op 82-jarige leeftijd opnieuw het kamp van Breendonk bezoekt. (Meer info Klik Hier )

Terug naar boven